Härliga Helg!

Mental träning, Veckans Mål / Permalink / 0
Hej!
Hur har er vecka varit? Min har rullat på som vanligt med jobb, träning och vanliga vardagsaktiviteter. Hur har Veckans utmaning gått för er? Har ni fått till en liten stund varje dag som ni verkligen har tillägnat er själva och låtit er själva koppla av? Jag har faktiskt lyckats riktigt bra med det här! Det har varit en blandning av 15 minuter i massagestolen på jobbet, träning, yoga, bokläsning i sängen...
 
Hur viktig är återhämtning?
Det här med återhämtning är extremt viktigt. Vi människor klarar av väldigt mycket stress och ett högt tempo så länge vi också ger oss tid till återhämtning. Är du hela tiden på språng och omringad av mycket stress och aldrig ger hjärnan tid för återhämtning så kommer det också slita på dig mycket mer. Men har du ett högt tempo nästan hela tiden men ger dig själv och din hjärna ordentliga tillfällen för återhämtning, så kommer du klara av mycket mera stress. Stress bryter ned kroppen - återhämtning reparerar den.

Vad är återhämtning?
Den absolut viktigaste återhätmningen är sömnen! Att slarva med sömnen är nog en av de sämsta sakerna man kan göra. Men för att få sömnen att fungera bra så krävs det oftast lite annan återhämtning också, det är nog ingen av oss som kan vara i farten precis hela dan och sen vips kl 22 så går vi och sover och somnar utan problem utan att ha varvat ner först. Och det är viktigt att komma ihåg att hjärnan varvar inte ner genom att kolla på TV eller mobilen osv, hjärnan är fortfarande i full aktivitet då och många får ännu svårare att somna om man tittar på telefonen i sängen innan sovdags. 

Små pauser för återhämtning
Det är bra att få in små pauser av återhämtning under dagarna, för att lära kroppen och hjärnan att kunna växla från att ha ett högt tempo till att koppla av. Lever du i ett högt tempo hela tiden måste du också lära dig att snabbt  komma ner i varv.
 
Nu vill jag bara önska trevlig helg! 
 
 

Veckan mål - Det kom ett email...

Veckans Mål / Permalink / 0
Hej på en mina måndagsvänner!
Den här veckan kommer Veckans mål sent nu på måndagkvällen och det beror helt enkelt på att jag har verkligen inte kunnat komma på något mål som kändes rätt den här veckan. Men så när jag kom hem från jobbet och kollade min mail, så hade det kommer ett mail...som verkligen var som ett brev på posten som man brukar säga. 
Mailet kom från Bad Yogi, det var deras nyhetsbrev med en video på ett yoga pass som kommer varje måndag och denna vecka hette det "Better than nothing flow" och var ett kort kort yogapass på ca 7 minuter när man verkligen har ont om tid och inte lyckas/vill prioritera ett ordentligt träningspass. 
 
Det var precis så jag kände idag också, först så jobbade jag hela dan, sen hade jag ett skrivjobb när jag kom hem med kort varsel som jag hade tackat ja till och så ville jag ju hinna blogga lite också och då räcker inte tiden till för ett längre yogapass. 

Man kan ju inte förvänta sig några underverk så klart av att träna några minuter per dag, speciellt inte av ett yogapass som är relativt lungt. Men däremot så tycker jag det är extremt viktigt att ge sig själv en liten liten stund varje dag - speciellt de stressiga dagarna - där man fokuserar på sig själv. 
 
Därför får veckans mål bli att minst 10 minuter varje dag ska du aktivt göra något för ditt välmående! Det kan vara ett kort yogapass, meditiation, ett bad, läsa en bok, gå på en promenad. Men helst inte något som vi gör i princip varje dag, typ titta på datorn eller TVn eller något sådant - för det gör vi mest på autopilot och inte på ett aktivt och medvetet sätt. 
 
 

Allt för hälsan och Fitnessfestivalen!

Vardag / Permalink / 0
Hej! 
Igår besökte vi Allt för hälsan-mässan och Fitnessfestivalen. Det här var tredje gången jag var och besökte på Allt för hälsan mässan och det var nog det bästa av de tre åren också tror jag. Det var dock första gången jag var på Fitnessfestivalen en mässa som jag faktiskt har velat gå på. Vårt besök där inne blev dock ganska kort, visst fanns det en hel del roliga saker där och bra montrar att besöka men det var så sjuk hög ljudvolym där inne från 1000 olika ställen och så trångt med saker och montrar och helt enkelt alldeles för mycket saker för att jag skulle tycka det var kul. Jag blev mest bara trött av att gå där inne. Stella hittade så klart ett ställe för barn där barnen kunde bli inlämnade och leka som hon ville bara på. Hennes favorit sak, bli inlämnad haha. 

Jag fick i alla fall med mig lite fynd hem från mässan.
Bär Boost från BetterYou - ett pulver med D-vitamin, aktiv bakteriekultur och antioxidanter som man kan blanda ner i t.ex. smoothie. 
EAA från Sisu Nutrition - Jag var tvungen att fråga vad EAA vad för något och hur det skiljde sig från EAA och skillnaden vat att EAA innehåller 8 essentiella aminosyror, istället för 4 som BCAA gör. Hjälper till med muskeluppbyggnaden och minskar muskelnedbrytningen. 
Baby Foot - Sån där påse man sätter på fötterna i en timme och sen efter några dagar så byter man hud på fötterna haha. 
Bananchips - Stella hittade och ville ha. Det är inte torkad banan utan friterad (tror jag) liknar faktiskt chips i både utseende och smak, men är nog heller inte mycket nyttigare än vanliga chips. 

Jag åt också en god men stark rotfruktsoppa med räkor till. Den ska jag nog försöka efterlikna någon dag tror jag bestämt! 
 
Till top