TENDERLYNS KOST & HÄLSA - KOSTRÅDGIVNING OCH HÄLSOCOACHNING ONLINE

Salted Caramel Smoothie

Hej!

Jag älskar ju verkligen smoothie och gör det till frukost flera gånger i veckan! Jag gör oftast samma smoothie eller i alla fall väldigt likadana under en lång tid och sen får jag för mig att göra någon annan sort. Jag använder i princip alltid plantbaserad mjölkdryck och vanligtvis havredryck. Ibland har jag i proteinpulver och då blir den inte vegansk eftersom jag har vasslepulver, men annars är den helt vegansk.

Nu har jag snöat in mig på en ny smoothie som jag drack när vi var i Australien förra året – nämligen Salted Caramel smoothie! Så himla god! Till och med dottern här hemma tycker att det smakar som att det är kakor i den. 😀

Salted Caramel Smoothie

1 banan
4 dl mandelmjölk
2 st urkärnade dadlar
2 tsk mandelsmör
1 nypa havssalt
(eventuellt is för att den ska bli kallare)

Mixa, häll upp och njuuuut!

salted caramel smoothie

Fortsätt läsa

När man väljer att inte simma med strömen

Hej!

Jag är en riktig sucker på att läsa/höra om folk som väljer att leva sina liv på annorlunda sätt än vad de flesta andra gör. Jag går riktigt igång på att höra om folk som väljer att göra precis som de vill och inte som alla andra. Emil Sergel har skrivit om det här i sin bok “Mitt år som nomad” där han ifrågasätter varför nästan alla väljer att leva likadant när möjligheterna egentligen är oändliga – och den frågan ställer jag mig också. Det är så klart bekvämt att göra som man alltid ha gjort och göra det som liksom förväntas att man gör, det är helt klart enklare att simma med strömmen!

Jag säger inte att jag lever mitt liv på något annorlunda sätt, inte just nu i alla fall… fast i min hjärna gör jag det! 😉 Däremot får jag lite spunk av att tänka att det är bara är det här… jag har pratat om det förut, men ekorrhjulet fungerar inte gör mig! Ska man verkligen jobba 8-9 timmar varje dag, längta till helgen för att sedan vänta på 4 veckors semester per år där man går bananas? Hur roligt jobb jag än skulle ha…så skulle det inte fungera för mig hela livet. Hur man vill leva sitt liv är så klart ytterst individuellt och för en del människor är troligtvis strukturer, rutiner och upprepning det absolut bästa och så man vill ha det och det är inget fel på det. What ever makes you happy. Men väldigt många människor verkar ju absolut inte vara helt lyckliga – utan verkar mest slita och släpa sig igenom dagarna och det kan väl inte vara rätt?

Det absolut värsta jag vet och som jag helt har slutat lyssna på eller bry mig om är drömdödare! I min hjärna är ingenting längre omöjligt – är det något man drömmer om, så gör det! Det värsta som kan hända är att det inte blir som planerat, men vad gör det? As soon as someone starts telling you to be realistic, cross them off your invitation list! regnbåge

Fortsätt läsa

Sommarmaten en dag för sent

Hej!

Alltså så här i ledighetstider så har jag blivit lite dagvild och glömde helt bort att det var tisdag igår, vilket så klart skulle innebära två sommarmatsrecept! Men en dag hit eller dit så här i sommartider spelar väl ingen roll. 😉

Omelett

Ägg i alla dess former är en mycket bra råvara och det går ju att äta på så många olika sätt. Just omelett kan ju vara lite svårt att göra innan man här lärt sig och det är lätt att det blir äggröra av det hela. Jamie Oliver har dock en jätte bra tutorial och efter att ha sett den så lyckas jag med min omelett i princip varje gång! Här kan du se den. 

Jag brukar ha tomater och riven ost i min omelett men det går ju att ha till i princip vad som helst, lax, svamp, spenat, kalkon, skinka, oliver…

Servera gärna med en grönsallad till!

omelette

Frukost till middag

Ett annat tips som jag blev inspirerad av på tv är att äta frukost till middag! Frukostmat är ju ofta väldigt enkel och det finns ju mycket bra och nyttig mat att äta som även passar bra till kvällmat/middag.
En god smoothie, gröt, ett bra bröd med pålägg, yoghurt med en müsli av bra sort, ägg, chiapudding…. ja det finns massor!

acaibowl pocherat ägg

Fortsätt läsa

Sommarsvacka i träningen

Hej!

Den här sommaren hade jag verkligen försökt peppa mig själv i att det inte skulle bli så här, träningsmotivationen skulle ju inte få dimpa ner till noll! Men nu har det helt klart blivit så igen… och det irriterar mig! Det här är ju väldigt vanligt och jag vet att jag inte är ensam om att tappa motivationen och rutinerna när det blir sommar och semester – för det är ju just därför, för att man tappar de vanliga rutinerna. När man är på resa, man är lediga och gör massa olika saker så blir det svårare att få in sin vanliga träningsrutin och även sina vanliga matrutiner.

Nu behöver man ju självklart inte hålla i exakt sin vanliga träningsrutin på sommaren, det är okej att ändra på det och kanske fokusera på något annat. Är den vanliga rutinen att man tränar på gym 3-4 gånger i veckan, blir det svårt att hålla i den rutinen om man befinner sig någonstans där det inte finns ett gym. Men det behöver ju inte betyda att man tappar motivationen helt… som jag har gjort nu! *suck*

Någonting är bättre än inget

Idag kände jag dock att nu får det vara nog, min plan som var att fortsätta mitt vanliga styrketräningsschema från Stora träningsboken för kvinnor har ju uppenbarligen inte hållit – så dags för plan B. Idag var det att gå ut på en promenad i snabbt tempo, jag kände verkligen att istället för att sitta här och ojja mig över att jag borde gå till gymmet och sen inte göra det så är det bättre att gå ut på en rask promenad.

träna utomhus

Mized

Sen laddade jag faktiskt ner appen Mized och skaffade mig ett premiumkonto i en månad med hopp om att få lite motivation till någon slags träning i alla fall. Hoppas verkligen det blir lite nytändning nu!

Fortsätt läsa

Kycklingsallad och torsk på grillen

Sommarmat

Hej! Hur är eran sommar? Det är tisdag idag och här kommer två förslag på sommarmaträtter.

Kycklingsallad

Tillaga kycklingfilé i ugnen på 175°C i ca 20-30 minuter (tills den är helt genomstekt) eller på grillen gärna med denna grillolja

Gör en sallad med babyspenat, körsbärstomater, avokado och fetaost. När kycklingen är klar tar du ut den och skivar och lägger ovanpå salladen. Addera gärna ännu mer grönsaker som du gillar i salladen!
Klart!

Grillad torsk med grillade grönsaker

Lägg torskfilér i folie tillsammans med en klick smör och lägg på grillen i cirka 10-15 minuter. Grilla grönsaker som du har penslat med grillolja, exempelvis zucchini, paprika, majskolv, aubergine och sparris är gott att grilla! Servera tillsammans med kokt potatis.

Det är verkligen löjligt enkelt att laga god men hälsosam mat!

Grill

Fortsätt läsa

Kärlek till styrketräning

Hej!

Jag och styrketräning har haft många vändor, både på gym och hemmaträning och ibland har jag övergett den för någon annan träningsform, men jag återvänder alltid till den. Jag älskar verkligen styrketräning! Eller framför allt så älskar jag det den gör med kroppen, de resultaten man får av den. Jag har tränat mycket i många många år och för flera år sen gick jag på Sats i princip varje dag, men jag gick enbart på pass – men ändå är jag i så sjukt mycket bättre form nu när jag endast tränar cirka 3 gånger i veckan.

Jag ska absolut inte säga att det är någon slags ovillkorlig kärlek till styrketräningen – det är många många dagar jag inte känner att sug efter att gå i väg till gymmet och framför allt går det i perioder. Vissa perioder så är i princip varje pass en kamp för att verkligen ta mig iväg till träningen och ibland har jag perioder där det flyter på och jag verkligen längtar efter att gå dit! Men framför allt så älskar jag känslan av att vara stark! Det går så himla gott för mitt psyke att känna mig stark – som att jag vet att jag klarar av i princip vad som helst! Självklart hänger ju inte det ihop på riktigt, man klarar ju inte av färre saker här i livet bara för att man inte styrketränar, men det är den känslan jag får. Plus att det är skönt att faktiskt klara av fysiska saker i vardagen utan problem, som att kånka på saker hit och dit och så vidare!

Och styrketräning är ju faktiskt en av de viktigaste faktorerna för att motverka benskörhet samt att har man lite muskler så är också risken mindre att man exempelvis bryter ett ben i någon kroppsdel om man halkar på en isfläck! Muskler ökar också förbränningen i kroppen vilket är bra för viktbalans och viktnedgång. Så det finns mycket positivt med styrketräning – och jag lovar, ni kommer inte att “bli för stora” det krävs sjukt mycket jobb för att bygga stora synliga muskler, speciellt för oss tjejer!

Skivstång

segertecken

Fortsätt läsa

Sommarmat – räkor och halloumiburgare.

Hej på er!

Det är tisdag igen och jag lovade ju er att varje tisdag skulle ni få två recept på bra och hälsosam sommarmat. Båda maträtterna idag är så pass enkla att det knappt går att kalla dem för recept, snarare förslag på maträtter. Men det är ju så enkelt man vill ha det – eller vad säger ni?

Det kan tyckas banalt att ens dela med sig av så här enkla förslag, men jag vill visa er att det är verkligen inte krångligt att äta bra och hälsosam mat! Och hälsosam mat behöver inte heller vara tråkig.

Räkor med färskpotatis

Hur lätt som en plätt…
Räkor
Färsk potatis
Kokt ägg
Dina favoritgrönsaker

Skala räkorna, ät den kokta färskpotatisen med smör och örtsalt, ät kokt ägg och dina favoritgrönsaker exempelvis paprika, morötter, tomat.

Så lätt så det finns inga ursäkter för att inte äta nyttigt! 😉

Halloumiburgare med sötpotatis i ugn

Stek halloumi och lägg den mellan två hamburgerbröd (välj en grövre sort) tillsammans med de tillbehören du gillar på en burgare, sallad, lök, tomat…kanske avokado? Skär sötpotatis i stavar och tillaga i ugnen med salt och peppar på 200°C i 20-30 minuter. Servera med en sallad!

Fortsätt läsa

Det var sista inlägget!

Inga fler sidor att ladda

Stäng meny