TENDERLYNS KOST & HÄLSA - KOSTRÅDGIVNING OCH HÄLSOCOACHNING ONLINE

5 källor till kolhydrater jag gillar

Hej på er mina kamrater! Hur mår ni en fredag som denna? Kolhydrater är ju en makronutrient som både är och har varit en het potatis (haha potatis, fattar ni?). Personligen så är jag ett stort kolhydratsfan. Dels för att det är gott och dels för att jag mår bra av att äta det. Det ger bra energi, speciellt när man ska träna. Det finns dock många som inte vill äta kolhydrater och tycker att de mår bättre utan – good for you! 🙂

1. Kokt potatis

Potatis är nog mitt absoluta favorit livsmedel! Det är framför allt gott men det har ju också så många fina egenskaper. Det sägs bland annat att potatis är det livsmedlet som mättar bäst per kalori. Det är också ett av få livsmedel som man skulle klara sig på väldigt länge om man endast åt det. Men det är så klart inget jag rekommenderar haha. Stekt potatis och ugnsbakad potatis är så klart också gott och även potatismos. Men kokt potatis vinner nog ändå, dels för att stekning i sig är ju inget jätte bra sätt att tillaga mat på. Det bildas dåliga fetter när man steker i matfett i så höga temperaturer. Vill man sänka GI-värdet lite extra så kan man äta den kokta potatisen kall – exempelvis som en potatissallad.

Potatis som kolhydrat

2. Quinoa

Framför allt för att det även innehåller mycket protein! Men även för att det innehåller ett stort gäng med bra vitaminer och mineraler. Det har låg fetthalt och lågt GI och gör det verkligen till ett bra livsmedel. Det fungerar utmärkt att använda istället för cous-cous eller bulgur och har en ganska neutral smak som gör att det egentligen passar till nästan all mat.Vill man få lite mer smak så är ett tips att koka quinoan i grönsaksbuljong istället för bara vatten med lite salt.

3. Grovt bröd

och även knäckebröd. Det finns så klart en risk att hamna i mackträsket och det är kanske inte det bästa. Det blir väldigt lätt enformigt och inte så varierat. Men mackor kan vara bra om man ser till att välja bra bröd och bra pålägg! Man kan ju till exempel ha grönsaker som pålägg 😀 Eller ägg! Dessutom kan en smörgås komplettera en annars kolhydratsfattig måltid på ett bra sätt!

Macka med pocherade ägg

4. Grönsaker och frukt

Både grönsaker och frukt är bra kolhydratskällor. Även om de får dela plats här på listan så vill jag inte påstå att frukt och grönsaker är exakt likvärdiga. Ej heller alla grönsaker är likvärdiga. I de allmänna rekommendationerna från Livsmedelsverket så bör vi äts 500 kr frukt och grönt om dagen. Alla grönsaker är dock inte någon större källa till kolhydrater, en del innehåller ju mycket vatten. Men rotgrönsaker generellt tycker jag är bra grönsak för kolhydraternas skull! Frukt innehåller även mycket viktiga vitaminer, antioxidanter och fibrer som är goda hälsofördelar.

5. Chips

Nu tänker ni nog att det har slagit slint? 😉 Men listan var ju faktiskt 5 källor till kolhydrater jag gillar och jag gillar chips! Och ibland får man ju faktiskt äta onyttigt också som man gillar… ja om man vill alltså!

 

 

Detta inlägg har 13 kommentarer

  1. Jag gillar oxå potatis 🙂 Potatisen fick så dåligt rykte ett tag, men jag håller med dig om att det är en bra produkt. Både nyttig och god, och kan varieras i oändlighet!

    1. Härligt med fler som hejjar på potatis haha! 😉

  2. Alltså mat där man äter i ett salladsblad är ju typ det godaste <3

  3. Ja, mycket hellre potatis i olika former än pasta och ris!
    Sen är jag mer för ostbågar och nötter än chips dock 😉

    1. Ja jag gillar också potatis mest! Även om jag gillar pasta och ris också…men ostbågar fastnar så mycket i tänderna. 😉

  4. Tusen tack för tips till kolhydrater! Jag med älskar kokt potatis, men har sedan jag var liten blandat det med smör och gör det än idag. Vet dock inte hur bra det är, hahah. Förresten, kan du förklara lite kort om vad GI är? Har hört det för, men är inte helt hundra på vad det faktiskt är.

    Önskar dig en trevlig helg! Kram ?

    1. Ja att mosa/dela kokt potatis och blanda med smör är ju bara sååå gott! Speciellt färskpotatis. 🙂

      Absolut, kort sagt så är GI ett mått på hur kolhydrater i olika livsmedel påverkar blodsockret. Generellt så ska man försöka välja livsmedel med lågt GI för att undvika blodsockertoppar men det är lite lurigt. En del livsmedel som har högt GI innehåller inte så mycket kolhydrater (t.ex. kiwi har högt GI men innehåller väldigt mycket vatten) och har därför ändå inte så stor påverkan på blodsockret.

  5. Älskar också potatis! En dag utan potatis är att inte leva enligt mig?

    1. Haha, ja lite så känner jag också! 😉

  6. Hejar också på potatisen! 🙂 Såå gott i alla dess former.

    1. Härligt att du håller med – det är ju verkligen gott!

    1. Haha ja visst är det gott! 🙂

Kommentera

Stäng meny