TENDERLYNS KOST & HÄLSA - KOSTRÅDGIVNING OCH HÄLSOCOACHNING ONLINE
Förlita dig inte på motivationen

Förlita dig inte på motivationen

Jag har ingen motivation? Hur ska jag hitta motivation? Så här får du motivation till att röra på dig! Och så vidare och så vidare. Det pratas väldigt mycket om motivation och i många grupper på Facebook exempelvis som handlar om hälsa och träning på något sätt så ställs det ofta frågan om vad som är ens bästa tips när man saknar motivation eller liknande. Självklart är motivation viktigt och känner mig man sig aldrig motiverad att göra det man gör kanske det är dags att reflektera lite över om man verkligen är på rätt bana. Men räkna inte med att du kan förlita dig på motivationen…

Skapa grundläggande vanor

Motivationen kommer och motivationen går och så är det för de allra flesta genom livet, den är inte beständig och kommer inte alltid finnas där. Motivationen är inte pålitligt! Därför tycker inte jag att motivationen är något man hela tiden kan hålla på att förhålla sig till, det läggs alldeles för stor vikt vid att vi måste känna oss motiverade. När det kommer till träning, kost och hälsa så tycker jag därför att det är viktigt att faktiskt skapa grundläggande vanor så att du gör det du ska göra utan att behöva känna efter om du är motiverad eller inte. Att bygga grundläggande bra vanor är så klart inte lätt som en plätt, för då skulle ju alla ha bra vanor hela tiden men det går! Men för att det ska gå är det viktigt att börja med just detta, skapa goda grundläggande vanor som bas innan du börjar experimentera med detaljer, för de där små finjusterade detaljerna är ofta väldigt motivationsstyrda.

Gör en plan och håll dig till planen

För att inte låta motivationen styra och lyckas bygga dessa grundläggande vanor är det viktigt att faktiskt ha en plan…som du också följer! Du kan inte gå på känsla och förhålla dig till motivationen när du ska bygga dina vanor, du kan inte hela tiden vara flexibel och vara öppen för att kanske något roligare än att träna dyker upp…för troligtvis kommer något roligare dyka upp om du inte är sugen på att träna. Därför är det viktigt att du gör en plan och sedan håller du dig till planen! När vanorna sitter som en smäck och du vet att ett missat träningspass kommer inte leda till fem missade träningspass exempelvis, ja då kanske du kan släppa på planen lite, men tills dess… gör det du ska göra!

Detta inlägg har 13 kommentarer

  1. Kunde inte sagt det bättre själv! Dock tror jag det kan vara olika för olika individer, åtminstone om man betänker de fyra tendenserna till hur vi relaterar till inre och yttre förväntningar som Gretchen Rubin skrivit mycket om.

    1. Ja, det finns ju inga generella regler som fungerar för alla. Gretchen Rubin är jag inte så välbekant med, måste kolla henne 🙂

  2. Ska visa detta inlägget för min sambo. Dessa orden kan han behöva höra. 🙂

    1. Jaså? Hoppas han får nytta av det 🙂

  3. Det var bra skrivet ibland är det verkligen svårt att hitta motivationen, dock sedan jag fick barn har det gått lättare för då gör man det inte bara för sig själv utan även för att det är viktigt att hålla sig frisk och stark så man orkar

    1. Ja, att orka ta hand om sina barn är ju ofta en stark drivkraft!

    1. Absolut, gäller ju verkligen inte bara träning och hälsa 🙂

  4. Vilket intressant inlägg. Det ligger väldigt mycket i det!

    1. Tack 🙂

  5. För mig är det en stor skillnad i om motivationen verkligen kommer ifrån mitt inre, min inre kompass – då är den superduper enkel att följa. Men om det är en tanke jag har om något jag borde och försöker motivera mig till det….ja då blir det oftast bara pannkaka. Oavsett om jag har en plan eller ej.
    Viktigast för mig blir således att lyssna till min inre motivation.

    1. Ja så är det ju, motivationen bör komma inifrån! Lyssnade på en podcast för någon vecka sedan så en forskare inom hälsopsykologi var med och avsnittet handlade just om motivation. Då hade ju forskning visat att en av de viktigaste faktorerna för att lyckas var att hitta inre motivation istället för endast yttre.

Kommentera

Stäng meny