TENDERLYNS KOST & HÄLSA - KOSTRÅDGIVNING OCH HÄLSOCOACHNING ONLINE

Kost- och hälsocoachning

För ett par veckor sedan så hade jag en tävling på mitt Instagramkonto där man kunde vinna fyra veckor kost- och hälsocoachning med mig. För en vecka sedan så startade jag och vinnaren dessa fyra veckor och idag har alltså första veckan gått – det ska bli kul att följa den här tjejens utveckling under dessa veckor.

Sötsug på kvällen

När hon beskrev vad det var hon ville ha hjälp med och vad hon förväntade sig av coachningen så var det dessa punkter:
– Få en stark kropp
– Få en sund livsstil
– Gå ner i vikt
– Bli av med sötsuget på kvällen

Just det där sötsugen var det hon pratade mest om och jag upplevde att det var hennes största problem. Hon beskrev hur hon kände att hon åt bra hela dagen, kände sig nöjd men sen framemot kvällen vid 19 tiden så brukar ett enormt sötsug infinna sig. Hon började skåpsäta och fick också känslan av att hon inte kunde sluta och hade dåligt samvete dagen efter för att hon inte kunde hålla sig nyttig hela dagen.

Vi började med att hon fick beskriva för mig hur hon äter och det första jag uppmärksammade var att det kändes som att hon äter väldigt lite! Våra kroppar behöver rätt mycket energi bara för att klara av sina basala funktioner och sen ovanpå det så rör vi på oss, vi jobbar och den här tjejen tränade även en del. Äter man då väldigt lite under dagen så är det inte så konstigt att kroppen skriker efter energi på kvällen och våra kroppar vet mycket väl vad det är vi får snabb energi av – snacks och godsaker!

Mera mat trots viktnedgång

Därför blev mitt första råd till henne att börja äta mer mat, trots att hon hade en önskar om att gå ner i vikt! Visst kan det kännas konstigt? Men egentligen är det inte så konstigt, eftersom äter vi för lite under dagen och sedan går och äter godsaker i stora lass under kvällen så får vi troligtvis ändå i oss mer kcal än om vi hade ätit ordentligt med mat under dagen och kunnat hoppa över godsakerna på kvällen.

En annan aspekt är också att vi behöver den här energin för att orka röra på oss! När vi äter mer så blir vi också mer benägna att röra på oss och röra på oss är ju en förutsättning för att få en stark kropp!

Dock är det viktigt att komma ihåg att sötsug på kvällen kan bero på många faktorer och framför allt också att det är en vana som behöver brytas! Inget sker magiskt och vill man ha en förändring så behöver du vara beredd på att faktiskt våga förändra saker. 

kost och hälsocoachning

Bild från Unsplash

Detta inlägg har 4 kommentarer

  1. Det är nog en sak jag har riktigt svårt för.. Jag har sådant stort “behov” av Coca cola och smågodis. Äter riktigt dåligt om dagarna, det är jag medveten om – men samtidigt så frossar jag i läsk och “gotta” på kvällarna….

    1. Ja, det är vanligt! Kanske en kostrådgivare skulle kunna hjälpa dig med detta?

  2. Det är ju tyvärr väldigt vanligt att man äter för lite när man har som syfte att gå ner i vikt. Jag ser det hos många av mina klienter, och hur det orsakar skuldkänslor och en negativ relation till kost. Bra att du hjälper henne med detta, ska bli spännande att följa hennes resa.

    1. Ja, det är ju en liten tankekullerbytta som man behöver göra!
      Ja, det ska bli kul, hon är stark som väljer att få kostrådgivning under jul och nyårstider också 🙂

Kommentera

Stäng meny