TENDERLYNS KOST & HÄLSA - KOSTRÅDGIVNING OCH HÄLSOCOACHNING ONLINE
Måste man älska träning?

Måste man älska träning?

Hej mina vänner!

Just nu har jag ett riktigt flow i min träning och den känns riktigt kul, jag längtar nästan alltid efter nästa träningspass. En riktigt skön känsla såklart – men så här är det absolut inte alltid för mig. Jag känner förvisso nästan alltid glädje när jag väl tränar, men det är absolut inte så att jag alltid har en längtan efter nästa träningspass. Tvärtom, väldigt ofta skulle jag hellre skippa träningen och sitta kvar hemma i soffan och pilla navelludd. Men eftersom jag har byggt upp en träningsvana, så får jag största delen av året till i cirka 3 träningspass i veckan ändå. Och för mig är 3 träningspass en bra nivå som jag trivs med och sen vardagsmotion såklart utöver det.

Hitta en träningsform man älskar – eller?

Alltså jag har hört sååå många gånger att det gäller bara att hitta en träningsform man älskar och så kommer allt lösa sig i princip. Jag köper inte det – jag tycker att det finns alldeles för många fler aspekter för att göra det så enkelt. För det första så har jag träffat på människor som säger att dom har provat på nästan alla träningsformer och inte fastnat för något, vad ska dom göra då?

Jag tror att vi lägger alldeles för mycket energi på just den frågan och jag tror att vi istället borde lägga mer energi på att fråga oss själva vad det är vi vill få ut av träningen? Vilka resultat vill du se? Vill du bara känna att du har rört på dig? Vill du bli starkare? Vill du kunna springa? I så fall måste du träna utifrån det, om du vill bli starkare så kommer det inte hjälpa dig att dansa Zumba i grupp.

Varför är detta så viktigt då? Jo för när vi ser att dom resultaten vi vill ha, faktiskt börjar komma, så kommer vi känna oss belönade! Och när vi känner att vi får belöning av något, så kommer vi vilja fortsätta att göra det. Du behöver inte älska träning – men troligtvis kommer du älska vad träningen gör för dig om du tränar utifrån dina mål!

Skaffa en träningsplan och håll dig till planen

Jag får ibland för mig att jag inte vill träna efter en plan/program utan endast vill träna sporadiskt och på känsla, men gång på gång när jag sedan reflekterar över detta så kommer jag fram till att jag behöver följa en plan för att få någon som helst kvalitet på min träning.

Självklart tycker jag att det är viktigast att bara börja rör på sig om man idag är väldigt stilla sittande och man ska inte fastna för mig i att planera, tänka och fundera. Men jag tycker faktiskt att det finns en väldigt stor fördel med att skaffa sig en plan! För jag tror att det är vägen till att fortsätta träna regelbundet. Se till att skaffa dig en plan utifrån dina mål, håll dig till planen, utvärdera dina framsteg, fira, och fortsätt!

Vill du ha hjälp?

Som jag nämnde så är det viktigt att träna utifrån sina mål, för det är då du kommer få den där belönande effekten och känna tillfredsställelse. Ibland är det såklart inte så lätt att veta hur planen ska se ut och då kan det vara läge att ta hjälp!

En del tycker att det känns lite väl drastiskt/för stort eller för dyrt för den delen att ta hjälp av en PT. Därför har jag tagit fram en tjänst som jag kallar för PT-online enkel, där jag tar fram en plan åt dig men du själv tar mycket större ansvar för att faktiskt genomföra den. Du får återkoppling och feedback av mig via mail en gång i veckan, men vi går inte in på djupet lika mycket som vid en vanlig PT-tjänst.

Den här tjänsten är sprillans ny och jag har inte ens lanserat den – men vill du tjuvstarta redan nu, så kan du kontakta mig för mer information. Pris är inte mer än 500 kr/månad.

Detta inlägg har 8 kommentarer

  1. Bra skrivet, kan bara hålla med i det du skriver 😊
    Försöker röra på mig i alla fall 3-4 ggr/ vecka genom att cykla 2,2 mil till och från jobbet samt promenera en del! Skulle behöva lägga till styrka på det…. Har som de flesta ett träningskort som blir väldigt dyrt om nan ej nyttjar kortet🌸

    1. Då får du ju definitivt bra med motion i alla fall! Grymt jobbat!
      Ja styrka är ju bra att få in det med, cyklar man mycket är det ju exempelvis viktigt att vara stark i övre delen av ryggen och i bålen för att kunna hålla sig i en bra position på cykeln utan att få ont.

    1. Ja 🙂

  2. Så har jag också tänkt, om jag bara hittar en träningsform jag gillar så kommer det funka. Men det är som du säger inte hela sanningen. Jag gillar olika sorters vattengympa (på både grunt och djupt vatten) men gör de inte ändå. Dels för att jag kommit ur vanan och del för att ingen simhall ligger nära och jag har jobbat så oregelbundet att tiden för träning också blir ojämn och då faller bort i prioriteringen. Väldigt synd men nu när jag kommer jobba mer regelbundet och allt därmed blir mer regelbundet ska jag se till att komma över tröskeln att komma igång igen 🙂

    1. För många är det nog – att man får inte automatiskt in det i vardagen bara för att man gillar träningen. Man behöver helt enkelt planera in den! Lycka till med att komma igång igen! 🙂

  3. Jag älskar löpning och skulle gärna hålla på med det. Men jag är för svag i core och har opererat ryggen. Så jag har försvagad rygg och hatar core-träning. Det blir ingen löpning förrän jag kommit över den där puckeln. Just nu är det cykling som gäller och inte som träning utan som förflyttningsmedel, då blir det inte känsla av träning, men ändå tränar jag ju och låter hjärtat jobba. Så jag tänker mest rörelse, inte träning, just nu.

    1. Det tycker jag låter hur bra som helst, för det är ju just rörelse våra kroppar BEHÖVER ha. Träning innebär ju egentligen att man tränar på något, för att bli bättre och det behövs ju inte egentligen.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Stäng meny