TENDERLYNS KOST & HÄLSA - KOSTRÅDGIVNING OCH HÄLSOCOACHNING ONLINE
När latmasken tar över

När latmasken tar över

Hej!
Igår skrev jag ett inlägg på min Instagram om hur den enda fysiska aktiviteten jag i princip gjorde förra veckan var promenad lördag och söndag. Jag skrev också att som hälsocoach så rekommenderar jag självklart människor att sträva efter att uppnå fyss rekommendationer om fysisk aktivitet. Vilket innebär 150 minuter fysisk aktivitet på minst måttlig intensitet samt två muskelstärkande träningspass per vecka. Men jag vet också att ibland blir det inte så, inte för mig heller och det är okej. Så länge det inte ser ut så vecka ut och vecka in.

Latmasken eller något annat

Jag tycker dock att det är viktigt att en är medveten om varför det blev så här. Mår du dåligt? Är du stressad? Du kanske till och med är utmattad? Då behöver kan man inte bara “skärpa till sig och ta nya tag” nästa vecka utan behöver anpassa sig och lägga upp en plan utifrån det. Vi alla behöver fysisk aktivitet oavsett vad som pågår övrigt i livet, men träningen är inte en lösryckt del ur livet som kan skötas perfekt medan andra delar av livet fallerar. Hela livet är en del och träningen måste anpassas efter det.

I mitt fall handlade det dock inte om att jag mådde dåligt, var stressad eller något liknande utan det handlade helt enkelt om att latmasken i mig tog över. Min latmask är extremt stark och tar gärna över om jag låter den. Jag gillar att träna och röra på mig, när jag väl gör det men latmasken försöker gärna hindra mig innan jag kommer igång.

 

Strategier för att vinna över latmasken

Jag tror nog att några av oss har en inbyggt naturligt starkare latmask än andra, för vissa av oss kanske den endast träder fram på en del områden för andra av oss kanske den träder fram på de flesta områdena. Min latmask träder fram på många områden, men i många fall kan jag värdera den högre än saker jag tänker att jag bör göra som exempelvis hushållssysslor. Det är inte så noga, då får latmasken hellre tala och så vilar jag. Men när det kommer till träning t.ex. kan jag inte låta den ta över allt för ofta för kroppen behöver röra på sig och då får jag helt enkelt ta fram strategier för att lura latmasken!

  • Sätt upp en planeller kalla det för ett schema om du så vill. Bestäm vad du ska träna och vilka dagar du ska träna och helst när på dagen du ska träna. Tänker du bara att du ska träna 3 dagar i veckan men det får bli när du känner för det eller när det passar sig, då kommer det inte bli av. Du måste ha tagit beslutet tidigare. Bestäm en plan och håll dig till den! Förutom om du blir sjuk.
  • Tänk inte på träningen förens det är dagseftersom du redan har planerat vad och när du ska träna så behöver du inte träna på det. Om du börjar tänka på träningen direkt på morgonen, sen känner du efter hur trött du är när du är på jobbet och funderar på hur i hela världen du ska orka träna ikväll och så vidare så är det större chans att du ställer in. Plus att du har sabbat stora delar av dagen genom att gå och “oja” dig över träningen som bara är ca 1 timme av hela dagen. Tänk inte på träningen innan det är dags för den.
  • Gå bara iväg

    Många gånger har jag fått lura mig själv att jag behöver bara gå till gymmet och i alla fall röra på mig. En del av gångerna så har det blivit halvdana pass men i alla fall mer än att ligga kvar i soffan och pilla navelludd men oftast så gör jag mitt planerade pass ändå när jag väl är där. Gäller ju oavsett träningsform, har du på schemat att du ska springa 5 km men det känns omöjligt? Ge dig bara ut och börja spring, kanske orkar du bara 2 km eller så flyter det på när du väl är ute och du får till dina 5 km.

 

Kostrådgivning och hälsocoach banner

Detta inlägg har 2 kommentarer

  1. Just do it!
    Ett kanonråd, även för latmasken!

  2. Den där latmasken stjälper ofta min träning, men jag har märkt att när jag får snurr på det och kör t ex promenad / springning varannan dag så längtar jag till nästa pass men går det 3 el fler dagar emellan så går det sååå trögt att sätta fart. Toppen med latmaskstips! 🙂

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Läs mer om hur dina kommentarsuppgifter behandlas.

Stäng meny