TENDERLYNS KOST & HÄLSA - KOSTRÅDGIVNING OCH HÄLSOCOACHNING ONLINE
Planera träningsveckan

Planera träningsveckan

Hej!

Måndag och ny vecka – bu eller bä? Jag gillar måndagar numera, även om jag oftast är ganska så trött på grund av att jag sällan lyckas gå och lägga mig i bra tid på söndagkvällen. Men det är okej, brukar bara starta måndagen lite lugnare.

Planera träningsveckan

Idag tänkte jag prata lite om att planera in träningen för veckan. För en del är träningen så inrotad så att de behöver inte planera in den, den kommer att ske ändå. Men för många av oss, inklusive mig, och kanske extra mycket om man försöker komma igång och skapa en vana kring träning, så krävs det lite planering för att den ska bli av. Jag skjuter mer än gärna på min träning om jag inte har den inplanerad.

Så vad kan det vara bra att tänka på när man ska planera in sin träning då?

  • Jag tycker det är viktigt att fundera på vad som faktiskt är rimligt i ens eget liv. I teorin kanske en sak skulle vara bra, men kommer det fungera? Fungerar det exempelvis att du ska träna på onsdagar, när du ska skjutsa två barn till två olika aktiviteter efter jobb och skola? Kommer det träningspasset verkligen bli av eller kommer det sluta med att varje onsdagkväll sitter du där och känner dig besviken för att du inte han med ditt pass igen?
  • När har du energi? Jag skulle exempelvis aldrig orka att bestämma mig för att alla mina träningspass ska vara morgonträning. Jag är sjukt morgontrött och skulle ha ångest varje dag om jag visste att jag behövde kliva upp tidigare för att hinna träna. För dig kanske det är tvärtom, det är på morgonen du har massvis med energi medan på kvällen skulle du vara alldeles för trött. Självklart går det inte alltid att styra sin träning exakt efter sin egen energi, men försök att ta hänsyn till detta i så stor mån som du kan.
  • Planera inte in fler pass än vad som är rimligt. Lite som i första punkten, vad är egentligen rimligt? Kan du verkligen få till 4-5 pass i veckan? Eller är tre stycken mer rimligt och allt som sedan sker utöver det är en bonus? Det här handlar både om motivation men också om att träningen är en del av restan av livet. Att tänka att du ska träna 5 gånger varje vecka kanske känns övermäktigt och gör att du tappar motivation men tre gånger kanske känns bättre.

Plan for success!

Något som faktiskt är jätteviktigt. Var realistisk när du planerar in din träning. Din plan ska vara så att du faktiskt kan hålla dig till den och känna att du lyckats. För att göra en träningsplanering som du sedan misslyckas med, vecka efter vecka är väldigt nedslående och kommer garanterat inte göra så att du får mer motivation.

Detta inlägg har 6 kommentarer

  1. Hej Alexandra!

    Måndagar är bra dagar för att planera eller organiserar veckan, je je 🙂

    Ha en solig dag! 🌞

    PabloD

    1. Det är det! 🙂

  2. Tja jag brukar bloggplanera på måndagar men idag har jag inte mått så bra..
    Var läbge sen jag besöktd gymmet nu

    1. Ja alla möjliga planeringar kan ju behöva göras

  3. Själv är jag urdålig på att planera….

    1. Jaså?

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Stäng meny