TENDERLYNS KOST & HÄLSA - KOSTRÅDGIVNING OCH HÄLSOCOACHNING ONLINE
Sinnesträning

Sinnesträning

Hej!

I mitt förra inlägg där jag berättade om sista dagen i skolan där vi hade varit vid havet och haft sinnesträning, jag fick en fråga om jag kunde berätta lite mer om sinnesträning så här kommer ett inlägg om det!

Sinnesträning för att lära känna din kropp

Ni vet hur man ofta får rådet “lyssna på kroppen så blir det bra” men har man varit ifrån kopplad sin kropp under många år är det inte så enkelt att bara börja lyssna på den helt plötsligt. Med hjälp av sinnesträning går detta dock att träna upp och med tiden blir det enklare att lyssna på kroppen!

Sinnesträning innebär kort och gott att du tränar på att lyssna på dina olika sinnen genom att försöka fokusera och förstärka eller eller några sinnen i taget. Ni vet exempelvis när man ligger i ett mörkt sovrum och blundar så hör man istället alla ljud jättetydligt.

Vi har fem olika sinnen, smak, syn, hörsel, lukt och känsel och genom att fokusera på ett i taget eller att koppla bort ett eller fler samtidigt så kan vi förstärka våra sinnen.

Övning för syn, hörsel och lukt

Jag tycker helt klar att det här är en övning som passar bäst att göra ute i naturen, men självklart går det att göra var som helst och kan säkert också ha sin funktion med att göra det på andra ställen än ute i naturen.

Börja med att bara känns in stunden just nu, titta dig om kring, lyssna, lukta, känn efter hur det känns och gör en mental notis. Stäng sedan dina ögon och fokusera försök lyssna på vad du hör nu, hör du något ljud du inte hörde innan? Fortsätt och blunda och håll nu även för öronen, lukta. Känner du någon lukt?

Öppna ögonen men fortsätt att hålla för öronen, vilka intryck tar du in med synen nu? Känns det annorlunda jämfört med när du också lyssnade på omgivningen? Ta bort händerna från öronen och använd igen både synen, hörseln och lukten, kan du notera någon skillnad mot hur det kändes i början av övningen?

Fler övningar

Det går att göra fler sånna här övningar där du också kan koppla in både känsel och smak. Exempelvis när du äter är ett perfekt tillfälle att träna på att faktiskt känna smaken av maten. Titta på maten, lukta på maten, smaka på maten. Prova sedan att göra samma sak med stängda ögon och känn efter vilka smaker du faktiskt känner, du kan också fokusera på om du känner olika strukturer i maten så som hårt, mjukt, crunchy, degigt och så vidare.

Använd dina händer för att känna på olika material, känn på materialen samtidigt om du titta på det och när du har stängda ögon. Försök att göra både objektiva och subjektiva bedömningar, exempelvis “det känns hårt och strävt” samt “det känns skönt att hålla i”. Du kanske också träna på detta exempelvis när du står i duschen, hur känns vattnet på din kropp?

Genom att du aktivt tränar på att känna hur det känns i din kropp kommer du med tiden bli mer och mer van vid att känna efter hur det faktiskt känns! Något som är guld värt att kunna om du frågar mig!

 

 

 

 

Detta inlägg har 6 kommentarer

  1. Detta måste testat aldrig hört innan.

    1. Bra mental träning 🙂

  2. Spännande! Det tror jag är otroligt nyttigt. Det är ju verkligen att vara i nuet 🙂
    Livet rusar ofta bara på så vem tar sig egentligen tid för att känna hur rosor doftar, sitter ner och bara lyssnar på fåglarna eller bara går och är i naturen själv.
    Det är en lyx när man får sådana stunder…

    1. Jag tänker att man “får” inte sånna stunder, man får skapa dom åt sig själv! 🙂

  3. Wow, jag vet måååånga som skulle behöva jobba med just detta. 👍🏻 Så viktigt!

    1. Ja jag tror det är en superbra övning!

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Stäng meny