TENDERLYNS KOST & HÄLSA - KOSTRÅDGIVNING OCH HÄLSOCOACHNING ONLINE
Små förändringar ger resultat

Små förändringar ger resultat

Hur många här är allt eller inget? På eller av? Upp som en sol och ner som en pannkaka? Det är inte helt ovanligt att det är så, speciellt när det kommer till frågor som rör hälsa! Ett beslut fattas, du ska från och med nu leva hälsosamt och helt plötsligt ska alla vanor bytas ut direkt. Några människor kanske klarar av det, även i längden men de allra flesta av oss gör inte det.

Se helheten och inte detaljerna

Det behöver inte vara så drastiskt, för många av oss räcker det att göra små förändringar som sakta med säkert kommer leda till bättre hälsa. Alldeles för ofta är vi för fokusera på alldeles för små detaljer när samhället i stort är alldeles för långt ifrån att behöva bry sig om dessa små detaljer. Media är starkt bidragande till detta som gärna vill presentera de mest optimala sätten att äta, träna och vilka grönsaker, vitaminer eller kosttillskott som kommer göra underverk.

Problemet är inte att befolkningen äter för lite rödbetor eller tränar på fel sätt, utan att vi äter för mycket skitmat och rör på oss alldeles för lite! Ingen grönsak, övning, vitamin kommer att göra mirakel för oss och jag ser en större risk att det förvirrar människor än faktiskt hjälper människor. Vi skulle behöva tänka mycket mer back to basic!

Små förändringar kan göra stor skillnad

Många gånger räcker det med att vi gör små förändringar. De här förändringarna kommer inte ge resultat i form av att vi går ner 6 kg på 1 vecka men det kommer ge oss bättre hälsa i det långa loppet. Jag kan se att en del förändringar borde ligga på ett samhälleligt plan, exempelvis ska det verkligen finnas godis precis vid kassorna i affären? Ska McDonalds se roligt ut och locka till sig barn? Tyvärr så kan vi ju inte alltid förlita oss på samhället utan måste försöka ta eget ansvar också eftersom det är vi själva som lever våra liv.

Förslag på små förändringar som faktiskt visat sig ha effekt:

  • Ät på mindre tallrikar
  • Fyll halva tallriken med grönsaker först
  • Ha ett fruktfat framme så att du hela tiden ser frukt, så är det större chans att du äter en
  • Flytta upp grönsakerna till ögonhöjd i kylskåpet
  • Bestäm dig för att fylla halva kundvagnen/korgen med grönsaker
  • Ställ inte fram kakor på bordet i fikarummet, ställ fram frukt och låt kakorna stå i ett skåp istället

Visst låter det enkelt och banalt? Det är det också egentligen och det är nog det som är problemet. Vi vill ha mer, vi nästan vill att det ska kännas svårt och krångligt för annars tror vi inte att det ger effekt.

Kostrådgivning

Som kostrådgivare hjälper jag dig att hitta vilka förändringar som skulle kunna göras just i din vardag och i det liv du lever för att kunna ge dig hälsofrämjande effekter!
Du får även en kostplan att följa och inloggning till ett program där du själv kan registrera din kost och jag kan “hålla koll” på dig. Där finns även tillgång till ett en databas med många recept.

Men ändå är det kanske just coaching biten i min kostrådgivningstjänst som gör att klienterna lyckas! För ofta är det inte kunskapsbrist som är problemet utan motivationen. När du väl har tagit dig igenom första biten och lyckats skapa dig hälsosamma vanor så kommer du klara dig igen motivationssvackor också!

Vill du bli kund hos mig för att få hjälp med att skapa hälsosamma kostvanor så kan du kontakta mig på alexandra@tenderlyn.se

eller skriva här direkt!

Tenderlyns Kost och hälsa

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Stäng meny