TENDERLYNS KOST & HÄLSA - KOSTRÅDGIVNING OCH HÄLSOCOACHNING ONLINE

Sommarmat – räkor och halloumiburgare.

Hej på er!

Det är tisdag igen och jag lovade ju er att varje tisdag skulle ni få två recept på bra och hälsosam sommarmat. Båda maträtterna idag är så pass enkla att det knappt går att kalla dem för recept, snarare förslag på maträtter. Men det är ju så enkelt man vill ha det – eller vad säger ni?

Det kan tyckas banalt att ens dela med sig av så här enkla förslag, men jag vill visa er att det är verkligen inte krångligt att äta bra och hälsosam mat! Och hälsosam mat behöver inte heller vara tråkig.

Räkor med färskpotatis

Hur lätt som en plätt…
Räkor
Färsk potatis
Kokt ägg
Dina favoritgrönsaker

Skala räkorna, ät den kokta färskpotatisen med smör och örtsalt, ät kokt ägg och dina favoritgrönsaker exempelvis paprika, morötter, tomat.

Så lätt så det finns inga ursäkter för att inte äta nyttigt! 😉

Halloumiburgare med sötpotatis i ugn

Stek halloumi och lägg den mellan två hamburgerbröd (välj en grövre sort) tillsammans med de tillbehören du gillar på en burgare, sallad, lök, tomat…kanske avokado? Skär sötpotatis i stavar och tillaga i ugnen med salt och peppar på 200°C i 20-30 minuter. Servera med en sallad!

Detta inlägg har 2 kommentarer

  1. Halloumi är en favorit! Här i Polen (och Tjeckien) har det blivit väldigt mycket korv … när vi kommer hem blir det mer fisk och grönsaker igen! 🙂 Ha det fint!

    1. Jag är lite av en periodare när det kommer till halloumi…ibland är det gott ibland klarar jag inte av konsistensen hehe.
      Hoppas ni har det bra på resan!

Kommentera

Stäng meny