TENDERLYNS KOST & HÄLSA - KOSTRÅDGIVNING OCH HÄLSOCOACHNING ONLINE

Tid för återhämtning

Tänk att julaftonsveckan är här! Hur fort går inte tiden egentligen? Jag kan dock inte påstå att jag har speciellt mycket julstämning. På senare år brukar den dyka upp när vi väl har anlänt i Norrköping där vi firar jul så där den 23e december och det räcker gott och väl. Jag känner mig aldrig speciellt stressad inför jul, den kommer ju liksom varje år oavsett om man vill eller ej. Däremot upplever jag att det finns mycket stress kopplat till julen, både innan med alla förberedelser och under själva julen. Borde inte julen egentligen vara en tid för lugn och ro och återhämtning?

Planera in återhämtning

Ofta är vi noga med att prata om hur vi måste planera in vår träning i kalendern, precis så som vi planerar in andra möten och aktiviteter. Det är en bra taktik för att se till så att träningen verkligen blir av, tänker vi att den får bli av när vi hinner så kommer den med ganska stor sannolikhet inte bli av alls för många av oss. Detsamma gäller dock när det kommer till vår återhämtning, ska den verkligen bli av måste vi se till så att det finns plats i vår kalender för det! Kanske speciellt en sådan här vecka som möjligtvis kommer gå i ett utan att vi knappt hinner fundera på återhämtning.

Nu så här dagarna innan jul så ska det sista fixas, klappar ska köpas och slås in och julmaten ska handlas och lagas osv. Sen när självaste juldagarna är här så ska vi umgås med släkt och familj och det är definitivt inte någon garanti för återhämtning och lugna stunder. Så när planerar du in återhämtning denna julvecka?

Morgonlöp vid medelhavet

Återhämtning efter ett löppass på Rhodos i somras

Vad är din återhämtning?

Det är nästa fråga? Vad är återhämtning just för dig? Var och hur återhämtar du dig bäst? Eller en stressig vecka som denna kanske du inte ens behöver hitta den bästa återhämtningen utan får nöja dig med den som är möjlig. Man kan inte alltid hålla på att optinoja. Kanske hittar du några stunden du kan smita iväg till ett annat rum och bara ligga och chilla i lugn och ro? Eller så tar du en sväng på gymmet i lugn och ro, tar en promenad ute i snön eller kanske till och med en löptur.

Förvisso ska man vara ganska försiktig med att se träning som återhämtning eftersom träning också är en stress för kroppen. Kroppen vet inte riktigt om du springer för att det är kul eller för att du försöker springa ifrån ett lejon på savannen. Men jag tänker att en vecka som denna, som kanske kommer kantas mycket av social umgänge för många av oss så kan en stund av att få vara själv (eller kanske bara med en person) faktiskt vara en bra återhämtning.

Vad som är din återhämtning måste du däremot ta reda på själv eftersom det beror helt på hur din vecka kommer att se ut!

Jag kommer i alla fall ta det lugnt och skönt denna veckan genom att idag och imorgon se till att schemalägga så många arbetsuppgifter som möjligt för att kunna vara ledig. Jag kommer också se till att få mycket dagsljus på mig samt några härliga pass på gymmet i lugn och ro. 

Detta inlägg har 10 kommentarer

  1. Min återhämtning blir att åka hem till föräldrarna och låta dom ta hand om oss i ett par dagar. Dom blir glada och vi blir glada och barnen blir glada. Älskar julen! 🙂

    1. Det låter ju superhärligt! Hoppas ni får det bra 🙂

  2. Min återhämtning är att umgås med barn och barnbarn 🙂
    Jag älskar julstök 😛

    1. Härligt, gillar man julstök så är det ju toppen som återhämtning. 🙂

  3. Tänker att den smarte försöker få in återhämtning ständigt. För att få ett mer dynamiskt liv. Att ha tråkigt är till exempel rätt skönt.

    Vid jul fanns för en underbar dag för återhämtning – Juldagen. Synd att folk måste göra något hela tiden…

    1. Och för oss i en familj där en kommer från en tradition som firar julafton enligt svenska traditioner och en som firar på juldagen enligt brittiska traditioner så blir det tyvärr inte den återhämtningen som vi hade behövt på juldagen….så kanske, kanske att vi till och med helt och hållet avblåser allt julfirande och bara kör vår egen stay-cation. För återhämtning hela firandet!

      1. En egen stay-cation låter inte helt dumt det 🙂
        Jag känner igen det där lite med fler julfirande, bland annat för att vi har flera familjer som man vill hinna träffa och för att en del av familjen är kanadensisk. 🙂

    2. Självklart är det viktigt att alltid få in återhämtning, men det är ju alltid svårare under sånna här perioder när rutinerna bryts. Och så är det ju ganska tråkigt med en hälsoblogg om man bara skulle skriva “ät bra, träna regelbundet och vila tillräckligt” 😉

  4. Planera in återhämtning borde jag bli bättre på! Just nu är jag sjuk, så jag ligger i sängen, men det känns mest som att jag blir tröttare … 😉 Eventuellt blir det en utlandsresa i jul/nyår vilket kan bli lite återhämtning!

    1. Jag håller med om att man blir trött av att ligga i sängen och vila för länge. Men är man sjuk så finns det ju tyvärr inte så mycket annat att göra. Krya på dig!

Kommentera

Stäng meny