TENDERLYNS KOST & HÄLSA - KOSTRÅDGIVNING OCH HÄLSOCOACHNING ONLINE
Tips för att uppnå en god kosthållning

Tips för att uppnå en god kosthållning

Hej!
Imorse publicerade jag bild på min Instagram med 5 tips som kan hjälpa en att uppnå en god kosthållning. Jag tänkte att jag kunde prata lite mer om de tipsen här!

  • Planera vad du ska äta innan du blir hungrig.

    Det säger nog nästan sig själv egentligen och jag tror inte att det är många som behöver en förklaring på varför! När vi väl är hungriga (speciellt om man hunnit bli jättehungrig) så är det svårt att fatta kloka beslut på vad en ska äta. Kroppen vill ha energi snabbt och vet om att broccoli ger oss inte energi snabbt men en kexchoklad gör det. Därför tycker jag det är bra att veta vad man ska äta och gärna förebygga den akuta hungern och äta innan den slår till så illa men också för att slippa ta ett beslut i ett sånt skede.
  • Skapa dig hälsosamma vanor 

    Vi alla har olika kostvanor och äter på ett speciellt sätt. Vi behöver inte tänka efter när vi äter på detta sätt det går per automatik. Se till att skapa dig hälsosamma vanor, så att det du gör på automatik är något som främjar din hälsa! Exempelvis när du kliver upp på morgonen med nattmössan på fortfarande så väljer du per automatik fullkornsbröd istället för smaksatt yoghurt sötad med socker och sockrade flingor. Eller när du går in på Pressbyrån för att köpa kaffe till tåget så gör du det till en vana att bara köpa kaffe istället för kaffe och kanelbulle.

  • Ha en plan att följa och håll dig till den 

    En plan kommer att hjälpa dig att ta dig framåt. När vi ska förändra vanor och beteende så kan vi sällan lita på vår känsla eller spontanitet för de allra flesta av oss gör som vi alltid ha gjort. Gör upp en plan och följ sedan planen – börja inte förändra och vackla för mycket under tidens gång. Utan håll dig till planen men gör regelbunden avstämningar och förändra utifrån det. En plan kommer också kunna hjälpa dig att ta dig tillbaka till banan om/när du gör ett snedsteg!

  • Ät bra mat för att ge kärlek till din kropp 

    Gör alla dina val med kärlek till dig själv! Din kropp (och hela du) förtjänar endast det bästa och varför skulle du vilja ge den något annat?

  • Var nöjd med good enough

    Sluta noja över vad som är mest optimalt! Det behöver verkligen inte vara optimalt, det räcker med att det är tillräckligt bra. Det är troligtvis det som kommer att göra din livsstil hållbar för just dig också – ska vi alltid ligga på topp så orkar vi inte. Good enough duger!

Uppnå hälsosam kosthållning

Kostrådgivning

Som kostrådgivningsklient hos mig så arbetar vi med alla dessa bitar! När du vill göra en livsstilsförändring så är det praktiska en del av det men den mentala biten är minst lika stor. Jag hjälper dig att ta fram en plan som du kan hålla dig till, bland annat i form av ett kostschema men också en plan på hur just du ska göra för att förändra dina vanor! Jag hjälper dig att tänka hur du kan tänka i olika situationer för att bryta och byta dina gamla vanor.

Så förutom att du får en tydligt plan att följa så får du också rådgivning/coachning av mig regelbundet och jag finns till ditt förfogande! Erfarenhet visat att de som faktiskt tar hjälp är också de som oftast lyckas i längden! tte
Kontakta mig direkt här på hemsidan eller maila mig på alexandra@tenderlyn.se

Tenderlyns Kost och hälsa

Detta inlägg har 8 kommentarer

  1. Pepp, pepp, vad härligt. Vad gör du när du märker att du bryter vanorna och kexchokladen plötsligt åker in i munnen?

    1. Då äter man upp det man har i munnen, känner efter hur det smakar och sen går man vidare och kliver på planen igen!

  2. Jag har riktigt svårt att bryta mina vanor, framförallt när det kommer till att jag på kvällen föräter mig på chips, cola och godis, osv. Usch, mår illa när jag tänker på det… 🙁

    1. Ja, du är inte ensam om det! Så vanligt att man går hela dan och äter bra men på kvällen så fallerar allting! Men vanorna går att bryta – tro mig! Kontakta mig om du vill ha hjälp. 🙂

  3. Sjukt bra tips. Tror också att det är jätte klokt att planera innan vad man ska äta! Tack ?

    1. Ja, verkligen! När vi är hungriga blir vi ju oftast sugna på onyttiga saker.

  4. Tack för goda tips! Det behövs nu i februari mörkret! Kram!!

    1. Varsågod 🙂

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Läs mer om hur dina kommentarsuppgifter behandlas.

Stäng meny