TENDERLYNS KOST & HÄLSA - KOSTRÅDGIVNING OCH HÄLSOCOACHNING ONLINE
Träna hemma

Träna hemma

Kan eller vill du inte gå iväg till ett gym och träna? Då kanske hemmaträning är ett alternativ för dig! Det finns många som tränar hemma, både med och utan extra vikter och är i god form. Jag har enbart tränat hemma under perioder, nu varierar jag hemmaträning med gymträning och utomhusträning. Något jag i princip alltid tränar hemma dock är Yoga! Tycker det är skönt att få göra det hemma framför Youtube, helt i fred och inte bli distraherad av något eller någon annan.

Hur kommer man igång med hemmaträning

Att komma igång med hemmaträning är egentligen väldigt enkelt eftersom du behöver inte speciellt mycket! Du behöver din kropp, en liten yta och gärna en yogamatta att hålla till på. Det behövs inte någon stor yta, utan det räcker med en yta som är lika stor som din yogamatta – och en sådan liten yta har nog de flesta av oss hemma hur trångt vi än bor.

Sen är det bara att bestämma vad du vill börja träna! Det finns JÄTTEMYCKET inspiration på internet och speciellt på Youtube. Antingen googlar du fram några övningar med kroppsvikt (eller tar några du redan vet) och sätter ihop till ett eget cirkelpass exempelvis eller så hittar du ett pass på Youtube som det bara är att köra rakt av tillsammans med instruktören på videon.

Redskap när du vill ha mer

När du känner att du vill ha mer utmaning och kanske lite mer motstånd än din kroppsvikt så finns det några redskap du relativt billigt kan köpa hem. Billiga redskap som erbjuder mycket variation är gummiband av olika slag! Dessa finns ofta att köpa rätt billigt på exempelvis Rusta och XXL och kan användas till många bra övningar.

Två andra redskap som är bra att ha hemma när man verkligen vill satsa på sin hemmaträning är en TRX eller en billigare kopia av TRX. En TRX är två mycket starka band, ungefär som spännband som du antingen kan fästa i en krok i taket eller så kan du använda den i en dörr. Tillsammans med en TRX kan du få till ett riktigt tungt helkropps pass. Det andra redskapet är en kettlebell. Den kostar förvisso lite mer, men med endast en lite tyngre kettlebell kan du göra massvis med olika övningar för att träna upp din styrka.

Fördelar med hemmaträning

Fördelarna med hemmaträning är många, men den mest uppenbara är att det sänker tröskeln till att komma iväg och träna oerhört! Du behöver inte ha ett dyrt gymkort, du behöver inte hitta barnvakt, du behöver inte ge dig ut i regnet eller något annat egentligen. Det är bara att rulla av soffan och börja träna på stört! Det gör träning lättillgänglig och innebär att den förhoppningsvis blir av.

Hemmaträning är väldigt ekonomiskt om du vill det, du behöver egentligen ingenting förutom din egna kropp. Även om en matta kan vara skönt till en del övningar så är det inte obligatoriskt och en yogamatta går att hitta väldigt billigt på olika sportkedjor!

Nackdelar med hemmaträning

Det jag kan uppleva lite svårt med hemmaträning är disciplinen till att genomföra ett helt träningspass, i alla fall om det är ett lite längre pass. Visst är tröskeln låg till att börja träna, det är i princip bara att sätta på sig något bekvämt och sedan börja men jag tycker att det kan vara svårt att hålla motivationen uppe hela passet. Precis som att tröskeln är låg till att börja träna är den också låg till att sluta träna. Har jag väl tagit mig iväg till ett gym så genomför jag ofta hela det tänkta passet när jag väl är där. Är det gruppträningspass så genom för man definitivt hela passet. Därför brukar jag se till att köra korta men intensiva pass när jag tränar hemma, för att inte hinna tröttna på vägen. Cirkelträning tycker jag är perfekt!

En annan nackdel är att det kan bli svårt med progression, det går själv klart och det går ju att köpa hem redskap! Men på gymmet finns där ju redan mer vikter att lasta på ju starkare man blir.

Träna hemma med TenderLIFE by Tenderlyn

I min nya medlemssajt som jag öppnar upp 1:a maj kommer du varje månad få minst en träningsvideo med övningar eller hela träningspass som du kan göra hemma med endast din egen kroppsvikt! Vill du ta tag i din hälsa och se till så att din träning blir av så tycker jag du ska gå med i TenderLIFE by Tenderlyn redan nu!

Läs mer här eller klicka på bannern

 

Detta inlägg har 4 kommentarer

  1. Bra inlägg. Jag tränar en hel del hemma just för att gymkort känns dyrt och jag slipper ha barnvakt. Nu kan dottern hjälpa mig med träningen med att ta tiden eller hjälpa mig att räkna övningarna/repetitionerna. 🙂

    1. Det är ju bra när man kan inkludera barnen i träningen också, så dom ser att det är naturligt att röra på dig och träna 🙂

  2. Själv kör jag min morgon-sjua varje dag, vilket jag gjort i över 1300 dagar på raken, så för mig funkar det. Men visst, onekligen tänker jag tanken att köra fler än en sjua på raken men det blir sällan av. Å andra sidan så cyklar jag mer än nått annat (bor i Malmö, utan bil, perfekt!), går mycket promenader och springer en runda i veckan dessutom, så det funkar ganska bra för mig. Att ta mig iväg har aldrig funkat, så jag är glad jag hittat mitt recept!

    1. 1300 dagar på raken, grym jobbat! 🙂
      Skönt att du har hittat ditt recept.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Läs mer om hur dina kommentarsuppgifter behandlas.

Stäng meny