TENDERLYNS KOST & HÄLSA - KOSTRÅDGIVNING OCH HÄLSOCOACHNING ONLINE
Träna utifrån feeling

Träna utifrån feeling

Hej!

Det allra viktigaste för att få in en träningsvana är att självklart att träna, skapa en rutin kring träningen så att den tillslut blir en vana. Det finns ju många olika orsaker att träna, några kanske endast tränar för att det är skönt att röra på sig och det är bra för hälsan medan andra tränar för att de vill se progression och bli starkare/snabbare och så vidare. Beroende på din anledning, eller kanske jag egentligen ska säga dina mål så behöver du också tänka lika olika kring ditt träningsupplägg. Vill du ha progression, vill du exempelvis kunna lyfta en viss vikt i marklyft ja då behöver du såklart ha en plan för det som du kan följa. Att dansa Zumba kommer inte få dig att lyfta tyngre i marklyft. Men om ditt mål är att träna för hälsans skull och göra det du tycker är kul så vet inte din kondition om du tränar Zumba eller är ute och springer, så gör det du tycker är kul!

Våga gå på feeling

Har du ett specifikt mål du vill uppnå och har en plan för den – följ den planen! Men idag tänkte jag prata om när man inte har det och att då våga gå lite på feeling. Precis som inom andra områden i livet så finns det inom träning så många trender och saker som känns att vi borde göra. Nu är det ju mer och mer inne att även kvinnor ska lyfta tungt och bli större (vilket jag förvisso tycker är sjukt grymt) och att springa låååånga lopp och därför är det kanske lätt att tro att det är så en bör träna. Men det behöver det inte alls vara, man får träna som man vill och tränar man för hälsans skull så är det inte så himla viktigt exakt vad vi gör så länge vi gör. Se till att göra saker du bli flåsig av samt göra tunga saker. Lyft saker, dra saker, putta saker… eller dig själv. Gå på feeling och gör det som känns kul!

Utegym och kroppsviktträning

För ett tag sedan hade jag värsta flowet i gymmet och att lyfta tung skivstång kändes absolut roligast och då gjorde jag det. Sen kom värmen och jag ville ut istället för vara inne på ett gym och då blev utegymmet mer lockande så då började jag träna mer där och just nu känner jag mig bara lockad av utegymmet och kroppsviktträning här hemma och då kör jag på det! Och för mig som tröttnar så saker och ting ganska fort rent generellt här i livet så är det här det som får mig att lyckas fortsätta ha motivation till att träna år ut och år in. Jag tillåter mig själv att träna det jag tycker är kul för tillfället istället för att traggla på efter ett träningsschema som jag tröttnat på. Det innebär ju såklart också att jag får offra att ha vissa mål, men det är okej för mig.

Kanske är det variation och våga gå på feeling som skulle få dig att lyckas behålla en träningsvana också under en låååång tid? Prova!

 

Detta inlägg har 6 kommentarer

  1. Sant de du säger. Skulle ja träna så skulle de vara för att må bra ut & samtidigt se bra ut.

    1. Härligt 🙂

  2. Yay! Jag tränar för att jag vill, för att det är kul och för att jag har skaffat mig vanan att tränat så att jag gör det fast jag inte är jättesugen. Tycker att det är JÄTTE-skönt att inte ha något mål, så att jag kan släppa press och prestation (been there, done that!)

    1. Jag tycker också att det är skönt att träna utan något mål (mer än att må bra typ), det var nästan mitt mål för i år haha, att träna utan att ha en plan eller mål och köra mer på feeling. 😀

  3. Göra det lusten vill. Låter jättebra.
    Fast. Vad hände med att pusha sig själv? 😉

    1. Jag tänker att pushar sig själv gör man väl oftast i träningen ändå…. “bara tre reps till”…ungefär så. I övrigt så tycker jag inte att man måste hålla på och pusha sig själv så himla mycket i livet. Livet ska vara gött, inte en kamp!

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Stäng meny