TENDERLYNS KOST & HÄLSA - KOSTRÅDGIVNING OCH HÄLSOCOACHNING ONLINE

Träningen behöver inte vara din terapi

Jag gillar som ni säkert redan vet att tänka på saker en vända till. Sådana saker som oftast känns självklara och låter som självklarheter när man pratar om det. Då gillar jag att tänka ett varv till och verkligen reflektera över saker. Nu har jag tänkt en del på träningens egenvärde. Ofta pratar vi om att träningen får oss att koppla av, tänka på annat och en löptur hjälper till att rensa skallen. “Träningen fungerar som en terapi” är ett uttryck som yttras titt som tätt.

Träningens egenvärde

Det är inget fel med det. Först och främst så är det väl bra att man hittar en anledning till att träna/röra på oss för det behöver vi och kroppen vet inte om anledningen till varför du tog dig iväg på träningspasset. Och om träningen får dig att koppla av efter en stressig dag på jobbet – good for you!

Jag vill dock slå ett slag för träningens egenvärde! Det kanske låter jätte konstigt i en del öron och det gör det till viss del i mina också haha. Men jag tror ändå att det finns ett visst syfte med att kunna se nöjet i träningen i sig. Inte bara känslan de ger efteråt tack vare endorfiner eller för att man släpper tankar om jobbet när man är ute på löpturen och så vidare. Utan enbart för att det är en rolig sysselsättning att vara på gymmet, springa, dansa zumba eller vad det nu kan vara. Precis som vi kan se ett eget värde av att göra andra roliga saker, som att gå på bio t.ex.

Hitta fler sätt att rensa tankarna

Det ena behöver självklart inte utesluta det andra. Men jag ser också att det kan finnas en risk eftersom jag då och då hör en del säga att träningen är det enda stället de kan koppla av och inte behöva tänka så mycket. Jag tänker både att vi måste kunna hitta fler sätt att återhämta oss mentalt än när vi tränar några gånger i veckan och att det finns en risk att vi börjar träna med ett osunt beteende. Om träningen är det enda ställe vi kan koppla av på finns det inte en risk då att vi börjar träna för mycket/för ofta?

träning om är terapiAtt vara ute i naturen och bara strosa kan vara ett bra sätt att återhämta sig mentalt! Naturen är lugnande för hjärnan.  

 

Detta inlägg har 4 kommentarer

  1. Jag håller med. Att träna och dess syfte har många nivåer men som du säger så tror jag många ser träning som något nödvändigt ont.

    1. Ja, syftet får ju variera och på sätt och vis är det väl ett nödvändigt ont… men det blir ju helt klart enklare om man finner glädje i att faktiskt röra på kroppen!

  2. Läser just nu Hjärnstark av Anders Hansen och blir himla inspirerad av att träna med alla hans genomgångar av forskning som stödjer konditions och styrketräning. Lånar den via biblioteket och läser den på iPad.

    En annan reflektion jag gör när jag läser dina tankar om träningen som egenvärde så rimmar den så gott med min syn på rörelse – att gilla att röra mig i min kropp. Det är något jag är mer och mer medveten om och ägnar mer tid åt. Att lyssna inåt till kroppen och hur det känns i mig i olika rörelser och hastigheter. Och ibland kan jag bli så full i skratt när jag gör det för det liksom bubblar i hela kroppen av rörelselust.
    Tack för den påminnelsen 🙂

    1. Va härligt att läsa din kommentar! Det är ju verkligen en rörelselust man som coach vill att sina klienter ska känna, vad härligt att du har hittat det!

      Jag gillade också Anders Hansens bok skarpt!

Kommentera

Stäng meny